12 pytań i odpowiedzi jak dobrać gogle narciarskie 0
12 pytań i odpowiedzi jak dobrać gogle narciarskie

Jakie gogle narciarskie wybrać? - pytania i odpowiedzi

Spis treści:

#1 Jakich warunków pogodowych spodziewam się na stoku?

Jest to pierwsze pytanie, które warto sobie zadać przy dobieraniu gogli narciarskich. Ważne jest to, czy wybierasz się np. na lodowiec, w zagraniczne Alpy, lub planujesz spędzisz czas w polskich Tatrach.

Z doświadczenia wiadomo, że we Włoszech lub Austrii można bardzo często trafić na słoneczną pogodę. Tam zazwyczaj sprawdzają się gogle z kategorią przyciemnienia szyb 3. Można też rozważyć kategorię 2, która ma zastosowanie przy średnio intensywnym nasłonecznieniu, a więc przy pogodzie lekko pochmurnej. Tutaj warto także wziąć pod uwagę gogle z szybami fotochromowymi. Będzie to co prawda droższe, ale też dość uniwersalne rozwiązanie. W tego rodzaju goglach szyby mają zazwyczaj startową kategorię 1 lub 2, a przyciemniają się do kategorii 3, a nawet 4. W zależności od stopnia nasłonecznienia szyby te będą się do niego odpowiednio dopasowywały.

Innym rozwiązaniem są gogle z szybami wymiennymi. Możesz mieć zatem jedne gogle z kategorią przyciemnienia 3 (na słoneczną pogodę) a dodatkowo dokupić do nich szybę z kategorią 0, 1, czy 2. Arctica posiada takie rozwiązanie w modelu G-105

Na lodowiec polecamy gogle z szybami w kategorii 3 lub 4. "Czwórki" będą dostępne zazwyczaj w goglach fotochromowych.

Przy pochmurnej pogodzie, a zwłaszcza wtedy kiedy jest mgła dobrze sprawdzą się gogle z szybami żółtymi, rozjaśniającymi (kategoria 0 lub 1)

Podczas wieczornej jazdy na oświetlonym stoku korzystnym rozwiązaniem są gogle z szybami przezroczystymi (kategorią przyciemnienia 0) Chronią one oczy przed wiatrem i zimnem, a przy tym nie zniekształcają obrazu i nie zmieniają widzianych barw. Potwierdzają to w rozmowach z nami nasi klienci, którzy także przy tego typu warunkach polecają gogle z szybami transparentnymi, niż np. żółtymi. Te drugie, jak już wspomnieliśmy bardziej sprawdzą się w ciągu dnia przy pochmurnej lub mglistej pogodzie oraz o zmierzchu.

#2 Jak wybrać rozmiar gogli narciarskich?

Zakładając gogle sprawdź, czy nie odstają one po bokach. Powinny dobrze przylegać do twarzy. Ważne jest, aby nie uciskały nosa. Nie lekceważ tego, bo przy dłuższej jeździe będzie to naprawdę powodowało duży dyskomfort i utrudniało zarówno oddychanie, jak i samo cieszenie się z jazdy.

Istotne jest także dopasowanie do kasku w taki sposób, aby gogle razem z kaskiem dobrze zasłaniały czoło. Kiedy czoło będzie odkryte odczujesz w tym miejscu pęd zimnego powietrza, co może być nieprzyjemne. Oczywiście jest też inne rozwiązanie w tego typu przypadkach (załóżmy, że dany model gogli bardzo Ci się podoba, a jednak po ich założeniu masz na czole przerwę pomiędzy kaskiem a goglami ), wówczas możesz założyć kominiarkę, która odpowiedni zasłoni i przykryje czoło.

Kolejnym elementem jest widoczność w goglach. Chodzi tutaj nie tylko o dobrą widoczność w przód, ale także po bokach, co jest równie ważne. Obecnie prawie każde gogle zapewniają kąt widzenia 160 stopni. Jest to najbardziej optymalna wartość. Aby ją sprawdzić, należy po założeniu gogli stanąć prosto i rozłożyć obie ręce na boki ( w ten sposób ręce tworzą kąt 180 stopni) Następnie trzeba stopniowo przesuwać ręce do przodu. W ten sposób możemy sprawdzić, w którym momencie możemy zobaczyć nasze ręce. Kąt 160 stopni osiągniemy wówczas gdy będziemy widzieć swoje dłonie nieznacznie wysunięte do przodu.

#3 Jak wybrać rozmiar gogli, kupując je przez internet?

Przed kupieniem gogli narciarskich lub snowboardowych przez internet warto spokojnie zapoznać się z dokładnymi wymiarami podanymi na stronie danego modelu gogli. Najlepiej jeśli już posiadasz jakieś gogle, które się zużyły i dlatego chcesz kupić nowe. Zmierz swoje gogle wg tych parametrów, które są podane na stronie. Wówczas będziesz wiedział/wiedziała czy dany model gogli będzie Ci pasował. Natomiast jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z narciarstwem lub snowboardingiem i nie posiadasz żadnych gogli do porównania to sprawdź mniej więcej czy dany rozmiar będzie pasował do twojej twarzy, przykładając do niej centymetr krawiecki lub linijkę.

#4 Czy gogle będą pasowały do kasku?

Obecnie wszystkie gogle renomowanych producentów to gogle kompatybilne z kaskiem. Może się jednak zdarzyć, że dany model nie będzie pasował, ze względu np. na stary typ kasku lub jego nietypowy kształt. Przed zakupem warto sprawdzić rozmiar gogli, a jeśli masz możliwość dokonania zakupów bezpośrednio w sklepie, weź ze sobą kask, tak aby mieć 100% pewność, że wszystko będzie pasować i ze sobą "grać".

#5 Czy potrzebuję założyć gogle na okulary?

Jeśli nosisz okulary korekcyjne i chcesz, aby gogle pasowały do twoich okularów, szukaj gogli z oznaczeniem OTG (over the glasses) lub z informacją (gogle na okulary korekcyjne). Tak naprawdę od tego właśnie powinieneś rozpocząć poszukiwania swoich wymarzonych gogli. Dopiero wówczas kolejnym krokiem będzie sprawdzenie koloru szybki, a tym samym zastanowienie się w jakich warunkach pogodowych głównie będziesz jeździć, a następnie sprawdzenie rozmiaru gogli.

#6 Jaki kolor szybek wybrać?

Na to pytanie częściowo już odpowiedzieliśmy w pierwszym pytaniu. Warto jednak podsumować i uporządkować tę wiedzę. Po pierwsze kolor szybek sam w sobie nie do końca mówi nam czy dane gogle sprawdzą się w określonych warunkach pogodowych. Tutaj trzeba jeszcze zwrócić uwagę na kategorię przyciemnienia i przepuszczalności światła.

  • Szyby transparentne (przezroczyste, clear, białe) - kategoria 0 - przepuszczają od 80 do 100% światła - nadają się do jazdy wieczornej przy oświetlonym stoku
  • Szyby żółte, rozjaśniające - kategoria 1 - przepuszczają od 43 do 80% światła - nadają się do jazdy w ciągu dnia przy pochmurnej, mglistej lub śnieżnej pogodzie
  • Szyby pomarańczowe, szare - kategoria 1 - przepuszczają od 43 do 80% światła - nadają się do jazdy w ciągu dnia przy pochmurnej pogodzie
  • Szyby pomarańczowe, niebieskie, szare, żółte - kategoria 2 - przepuszczają od 43 do 80% światła - nadają się do jazdy w ciągu dnia przy średnio pochmurnej pogodzie, kiedy mamy tzw. częściowe zachmurzenie
  • Szyby bursztynowe, szare - kategoria 3 - przepuszczają od 8 do 18% światła - nadają się do jazdy w ciągu dnia przy intensywnym nasłonecznieniu
  • Szyby szare - kategoria 4 - przepuszczają od 3 do 8% światła - nadają się do jazdy w ciągu dnia przy bardzo intensywnym nasłonecznieniu, podczas jazdy w wysokich partiach gór, powyżej 3000 m.n.p.m., na lodowcu

#7 Gogle z ramką, czy bez?

Ostatnio co raz modniejsze stały się gogle bezramkowe. Wynika to po części z potrzeb czysto wizualnych, a więc chodzi o to, aby gogle ładnie się prezentowały. Gogle, w których ramka jest niewidoczna, tworzą razem z kaskiem niejako jedną całość, komplet. Ramka nie odznacza się, mamy zatem zapewniony interesujący design. Nie jest to jednak tylko jedyna przyczyna. Gogle bezramkowe mają zazwyczaj także szerokie pole widzenia. Dzięki czemu komfort jazdy jest jeszcze większy.

#8 Co z gąbką, podwójnymi szybami i systemem anti-fog?

Gogle z podwójnymi szybami to w tej chwili standard i praktycznie nie spotkamy już gogli z pojedynczą szybą. System double lens (podwójne szyby) został wymyślony po to, aby zapewnić maksymalną ochronę przed parowaniem. Pomiędzy szybami znajduje się warstwa powietrza, która stanowi termiczną barierę. Do tego trzeba dodać powłokę anti-fog, którą pokryta jest szyba wewnętrzna, a także odpowiednią wentylację gąbki. To wszystko sprawia, że gogle są dobrze zabezpieczone przed zaparowaniem. Sama gąbka, poza wentylacją, składa się najczęściej z dwóch lub trzech warstw. W tym przypadku ostatnia z nich pokryta jest specjalnym, miłym w dotyku, materiałem polarfleece.

#9 Szukam gogli z lustrzanką. Czy warto?

Gogle z lustrzanką (inaczej gogle z lustrzanymi szybami, lustrzaną szybą, lub powłoką revo) to taki rodzaj gogli, których zewnętrzna szyba pokryta jest specjalną warstwą (lustrzaną lub revo) której zadaniem jest dodatkowa ochrona wzroku przed promieniowaniem słonecznym, a także ochrona samej szyby przed jej nadmiernym nagrzaniem. Tego typu szyby posiadają zazwyczaj kategorię przyciemnienia 2 lub 3. Oczywiście nie oznacza to, iż każdy rodzaj gogli z kategorią 3 powinien mieć szybę lustrzaną. Pamiętaj o tym, że zarówno szyba z kategorią 0 jak i ta z kategorią 4, ma filtr UV400 który w 100% chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym UVA, UVB i UVC. Używając gogli z lustrzanką zapewniamy sobie ładny design (lustrzanki występują w różnych kolorach) i dodatkowe odbicie światła, ale ochrona przed promieniowaniem UV ma taką samą wartość, jak i w goglach bez lustrzanki. Zapewnia ją wspomniany już filtr UV400

#10 Gogle z polaryzacją. Po co?

Gogle z polaryzacją możesz rozważyć wówczas gdy jesteś bardzo wrażliwy na światło słoneczne, potrzebujesz ochrony przed uciążliwymi odblaskami, chcesz widzieć wyraźnie wszelkiego rodzaju nierówności na śniegu, muldy itp. Tak właśnie działa polaryzacja. Poprawia jakość widzenia, zwiększa kontrastowość obrazu, eliminuje lśnienia.

#11 O co chodzi z goglami fotochromowymi? Czy warto w nie zainwestować?

Gogle fotochromowe mają bardzo uniwersalne zastosowanie. Zazwyczaj też występują razem z polaryzacją co stanowi ich dodatkowy atut. Szyby fotochromowe dostosowują się do zmieniającego się natężenia światła i z chwilą, kiedy natężenie to zwiększa się - odpowiednio się przyciemniają. Jeśli więc chcesz używać gogli zarówno podczas mniejszego, jak i większego nasłonecznienia, i wolisz np. nie brać ze sobą na stok dwóch par gogli - warto pomyśleć o goglach fotochromowych.

#12 Gogle z wymienną szybą. Czy to rozwiązanie jest dla mnie?

Jest to z pewnością bardzo wygodna opcja. Kupujesz model podstawowy z szybą przyciemnianą (kategoria 3) a dokupujesz do nich szybę żółtą (kat 1) lub przezroczystą (kat 0) Możesz także kupić szybę fotochromową lub polaryzacyjną. Czasem ciężko się zdecydować jakie gogle wybrać (jaki kolor szyby, jaki stopień przyciemnienia), bo nie wiemy dokładnie w jakich warunkach pogodowych przyjdzie nam jeździć. Tutaj producent wyszedł z bardzo praktycznym rozwiązaniem: szyby wymienne. I nie musisz martwić się, że szyby same gdzieś odpadną podczas jazdy. Są mocowane na mocny magnesi naprawdę dobrze się trzymają :)

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium