
Dlaczego okulary z polaryzacją potrzebne są kierowcom?
Nie są to zwykłe okulary przeciwsłoneczne. Okulary dla kierowców, dzięki posiadanej polaryzacji, poza funkcją ochrony przed słońcem, a także przed promieniowaniem ultrafioletowym (UVA, UVB, UVC) w znacznym stopniu ograniczają męczące odblaski świetlne, z czym nie radzą sobie okulary bez polaryzacji. W efekcie, w zwykłych okularach oczy są co prawda chronione przed słońcem i promieniowaniem UV, ale już nie przed odblaskami. I o ile odczuwanie refleksów nie ma większego znaczenia podczas spaceru, czy jazdy na rowerze, o tyle podczas prowadzenia auta może już niekorzystnie wpływać na komfort jazdy.
Lśnienia powstają w różny sposób. Np. kiedy słońce odbija się od karoserii auta, czy mokrej nawierzchni jezdni. Odnosimy wtedy wrażenie, że promienie słoneczne mocniej nas rażą. Zakładając okulary polaryzacyjne sprawimy, że oczy bardziej będą odpoczywać. Ponadto widziane przez nas kolory zyskają większe nasycenie. Podniesie się kontrast obserwowanego obrazu i zyska on na przejrzystości. To wszystko, obok ograniczenia odblasków, znacznie pomoże lepiej widzieć to, co dzieje się na drodze.
Jaką kategorię soczewek wybrać do prowadzenia auta?
Kiedy już używamy okularów przeciwsłonecznych podczas jazdy samochodem nie bez znaczenia jest również to jaką mają one kategorię przyciemnienia szkieł. Okulary przede wszystkim nie mogą być zbyt ciemne, np. z kategorią 4. Ten rodzaj okularów jest bezwzględnie zakazany do kierowania autem. Są one przeznaczone do wspinaczki wysokogórskiej, czy przebywania np.na lodowcu. W samochodzie będą zdecydowanie za ciemne. Tutaj najlepiej sprawdzą się soczewki z kategorią 3 na intensywne światło słoneczne lub z kategorią 2 na średnie nasłonecznienie.
Kolor szkieł szary, brązowy, czy może jeszcze inny?
- soczewki szare - zachowują prawdziwą barwę kolorów, są określane jako neutralne, pozostawiają także rzeczywisty kontrast
- soczewki brązowe, bursztynowe, różowo-bursztynowe - lekko zniekształcają kolory, poprzez ich łagodzenie (widziany obraz jest ciepły, przyjemny dla oka) ale też pogłębiają kontrast, ostrość i odczuwanie głębi
- soczewki żółte i pomarańczowe - są idealne na pochmurne dni, podczas mgły i o zmierzchu
- soczewki zielone - sprawiają, że oczy mniej się męczą, nie są jednak wskazane do prowadzenia samochodu (zmieniają postrzeganie kolorów)
- soczewki niebieskie - są polecane głównie myśliwym (poprawiają widoczność barw zielonych na niebieskim tle) i podobnie jak szkła zielone - odprężają i uspokajają, ale także nie są wskazane dla kierowców (zmieniają postrzeganie kolorów)
Do jazdy autem możesz zatem rozważyć soczewki: szare, brązowe, bursztynowe, a w okresie słabszej pogody - żółte. Natomiast odradzamy stosowanie szkieł zielonych i niebieskich. Tych ostatnich możesz z powodzeniem używać podczas spacerów lub innych aktywności.
Pamiętaj przy tym, aby nie sugerować się kolorem lustrzanki, która pokrywa zewnętrzną stronę soczewki. Kolor lustrzanki i kolor soczewki to dwa różne pojęcia. Może być zatem tak, że lustrzanki są koloru niebieskiego, lub zielonego, natomiast same soczewki mają barwę bursztynową lub szarą.
Czy soczewki fotochromowe sprawdzą się w samochodzie?
I tak, i nie. Jeśli posiadają polaryzację to z pewnością pomoże ona w redukcji odblasków, ale same szkła nie będą się w pełni przyciemniać za szybą samochodu (szyby przednie w nowoczesnych autach blokują około 96% promieniowania UVA, a boczne 71%). Jeśli więc wystarczająca jest dla ciebie kategoria szkieł 2 (co sprawdzi się zwłaszcza przy średnim nasłonecznieniu) to możesz rozważyć zakup takich okularów do auta. Pamiętaj jednak, że soczewki będą się w nim tylko nieznacznie przyciemniać do kategorii 3, a pełne przyciemnienie w tym zakresie osiągną dopiero bezpośrednio na słońcu. Z doświadczenia i rozmów z klientami wiemy jednak, że są kierowcy, którzy chwalą sobie okulary fotochromowe nawet jeśli w aucie zachowują one swoją pierwotną kategorię 2. Jest to więc jak widać kwestia indywidualna. Pamiętajmy też, że często trafia nam się pogoda obejmująca przepuszczalność światła 2 (od 18 do 43%) i o ile osoby mniej wrażliwe na światło mogą wtedy całkiem poradzić sobie bez okularów przeciwsłonecznych, o tyle osoby bardzie wrażliwe potrzebują odpowiedniej ochrony przed słońcem, a kategoria 3 będzie dla nich wówczas zbyt ciemna. Fotochromy więc spełnią tutaj swoją funkcję.
Okulary dla kierowców - jaki powinny mieć kształt?
Wybór jest dowolny. Mogą być one w typie klasycznym oraz sportowym. Te pierwsze występują w różnych odmianach: aviatory, nerdy, casual, z lustrzankami lub bez.
Spośród okularów sportowych dla kierowców możesz wybierać w kilku wariantach: z pełną lub otwartą oprawką, z węższymi lub szerszymi zausznikami (nie mogą być one jednak zbyt szerokie aby całkiem nie zasłaniały widoczności z boku), z wymiennymi szkłami, lustrzankami itp.
Jest też oferta dla Pań. Okulary dla kierowców damskie klasyczne lub sportowe. Jeśli chodzi o okulary sportowe to są one w typie unisex, przeznaczone zarówno dla kobiet , jak i mężczyzn. Natomiast okulary typowo kobiece są w typie klasycznym i występują w rozmaitych wersjach.
Jak widać okulary dla kierowców mają różnorodny wygląd i kształt. Najważniejsze żeby były wygodne, nie uciskały skroni i posiadały soczewki polaryzacyjne w odpowiednim kolorze i stopniu przyciemnienia. Warto o nich pomyśleć zwłaszcza wtedy gdy wybieramy się w jakąś dalszą podróż samochodem w słoneczne dni. Zadbajmy o komfort jazdy i jej bezpieczeństwo, w czym z pewnością pomogą nam okulary dla kierowców.