Okulary fotochromowe na rower - jakie wybrać? 0
Okulary fotochromowe na rower - jakie wybrać?

Spis treści:

Czym są okulary fotochromowe?

Na początek zacznijmy od tego czym w ogóle jest filtr fotochromowy i w jaki sposób działa. Filtr fotochromowy (fotochromatyczny) jest to specjalna powłoka w soczewce okularowej, która zawiera ciekłe kryształy. Pod wpływem promieni UV kryształy te odpowiednio rozszerzają się i przyciemniają. Stąd, okulary fotochromowe mogą mieć zastosowanie przy różnym natężeniu światła słonecznego. W dzień bardziej pochmurny pozostaną jaśniejsze, a w bardzo słoneczne dni, przy sporej ekspozycji promieniowania ultrafioletowego - ciemniejsze.

Funkcja samodzielnego dostosowywania się soczewki do zmiany natężenia promieni słonecznych sprawia, że okulary fotochromy są bardzo często poszukiwane przez rowerzystów. Nie każdy ma przecież ochotę na wożenie ze sobą kilku par okularów tylko po to, aby zmieniać je w zależności od pogody. Okulary z filtrem fotochromowym są niezwykle wygodną opcją. Czy jednak mają one tylko same zalety? O tym napiszemy w końcowej części naszego artykułu.

jak działa fotochrom w okularach

Okulary fotochromowe na rower - rodzaje soczewek i zakres ich przyciemnienia.

Podstawowy podział obejmuje dwa typy soczewek:

  • poliwęglanowe z zakresem przyciemnienia 1-3
  • polaryzacyjne z zakresem przyciemnienia 2-3

Jak widzimy, oba rodzaje soczewek znacząco się od siebie różnią. Zacznijmy od opisu soczewek poliwęglanowych. Mają one przede wszystkim grubszą strukturę, dzięki czemu są bardziej odporne na pęknięcia i złamania. Ma to istotne znaczenie zwłaszcza podczas upadku na twardą powierzchnię lub zahaczenia w trakcie jazdy o wystającą gałąź. Soczewki polaryzacyjne są cieńsze, co oczywiście nie oznacza, że zupełnie nie ochronią oczu i twarzy przed skutkami ewentualnego  zderzenia z podłożem, ale jeśli lubimy jeździć na rowerze naprawdę bardzo szybko, zwłaszcza w lesie podczas górskich zjazdów - warto wybrać ten pierwszy rodzaj okularów, czyli z soczewkami poliwęglanowymi. Można powiedzieć, że soczewki poliwęglanowe będą lepszym wyborem w sytuacji gdy uwielbiamy ekstremalną jazdę na rowerze.

Poza kwestiami związanymi z bezpieczeństwem podczas jazdy, warto zwrócić uwagę na odmienny zakres przyciemnienia występujący w obu typach soczewek. Soczewki polaryzacyjne posiadają węższy zakres przyciemnienia (2-3) Wyjściowo są one zatem nieco ciemniejsze od soczewek poliwęglanowych. Widać to na przykładzie modelu Arctica S-197FP. Kategoria 2 przeznaczona jest do zastosowania przy średnio intensywnym nasłonecznieniu, a więc w dniach słonecznych z częściowym zachmurzeniem.

 

Okulary fotochromy 2-3okulary z fotochromem 2-3

 

Soczewki poliwęglanowe natomiast mają szerszy zakres przyciemnienia (1-3). Na samym starcie posiadają one kategorię 1, która przepuszcza od 43 do 80% światła słonecznego, zatem idealnie sprawdzi się przy lekko słonecznych dniach z przewagą chmur lub po prostu przy pochmurnym niebie. Produktem z tego typu soczewką jest model Arctica S-315F.

 

okulary fotochromatyczne 1-3okulary rowerowe fotochromowe 1-3okulary z fotochromem na rower 1-3

 

Widzimy więc, że oba zakresy różnią się. Na pierwszy rzut oka wydaje się więc, że lepsze będą okulary fotochromowe 1-3, ale warto pamiętać, że nie mają one polaryzacji. Tak więc, można rzec - coś za coś. A czym jest polaryzacja?  Jest to specjalny filtr w okularach, który poprawia przejrzystość widzianego obrazu, zwiększa jego kontrast i przede wszystkim ogranicza do minimum wpływ męczących refleksów świetlnych. Brzmi kusząco? Co zatem wybrać? Tutaj trzeba odpowiedzieć sobie przede wszystkim na pytanie - w jakich warunkach jeździmy na rowerze. Jeśli przez cały rok - warto wybrać okulary z soczewkami poliwęglanowymi, jeśli zaś głównie latem przy ładnej pogodzie - soczewki polaryzacyjne. Jeśli często jeździmy po lesie - znowu warto wybrać okulary poliwęglanowe, a jeśli mamy wyjątkowo wrażliwe oczy na promienie słoneczne - okulary polaryzacyjne. Są to zatem kwestie mocno indywidualne. Pamiętajmy przy tym, że oba rodzaje soczewek (zarówno poliwęglanowe, jak i polaryzacyjne posiadają filtr UV400 blokujący promieniowanie ultrafioletowe).

Co jest lepsze - okulary z pełnym obramowaniem, czy bez?

Zazwyczaj jest tak, że okulary bez pełnego obramowania, jak np. w modelu Arctica S-340F zapewniają lepszy przepływ powietrza. Ten model posiada np. dodatkowo jeszcze otwory wentylacyjne w górnej części oprawki. Są jednak modele okularów z pełnym obramowaniem, jak np. Arctica S-336F, które także mają otwór wentylacyjny (w przypadku tego modelu znajduje się on w górnej części soczewki). Tak naprawdę, o tym, czy okulary będą bardziej lub mniej parować zależy wiele czynników. Przed wszystkim to, jak mocno przylegają one do twarzy, jaka jest odległość górnej krawędzi oprawki od kasku itp. Istotne są tu też kwestie estetyczne. Każdy z nas ma inny gust i co innego podoba nam się w okularach. Pamiętajmy o tym,  że gdyby pełne obramowanie zupełnie nie sprawdzałoby się w okularach rowerowych - nie byłby one w ogóle produkowane.

 

Arctica S-316FArctica S-333F

                                                              Arctica S-316F                                               Arctica S-333F

Czy wielkość soczewki ma znaczenie?

W okularach typowo rowerowych zazwyczaj stosuje się duże soczewki. Wynika to stąd, że tego typu soczewka zasłania większą część twarzy co przede wszystkim lepiej chroni oczy przed wiatrem, pyłem, czy kurzem. Na pewno tego rodzaju modele okularów polecamy zawodowcom i osobom, które naprawdę sporo czasu spędzają za kierownicą roweru. Pamiętajmy jednak, że nie każdy czuje się komfortowo w dużych okularach. Dla tego typu osób przewidziano okulary z mniejszymi soczewkami, jak np. Arctica S-177FP.

Zwróćmy także uwagę na to, czy okulary są po prostu wygodne. Zauszniki nie powinny uciskać nam skroni. Okulary nie mogą być też zbyt luźne. Niektóre z modeli, np. Arctica S-316F i Arctica S-340F mają regulowane noski. Inne, jak Arctica S-315F - regulowane zauszniki. Nie zawsze tego typu rozwiązania są konieczne, ale jeśli np. trudno jest nam dopasować okulary głównie ze względu na wielkość i kształt nosa - regulowany nosek może być dodatkowym atutem danego modelu okularów.

Wady i zalety okularów fotochromowych.

Powoli przechodzimy do podsumowania. Jakie są zatem zalety okularów fotochromatycznych?

  • uniwersalność zastosowania (brak konieczności wożenia ze sobą kilku par okularów na różne warunki pogodowe)
  • stosunkowo szybki czas przyciemniania soczewki

A wady?

  • nieco dłuższy czas oczekiwania na rozjaśnienie soczewki (powrót do stanu wyjściowego)
  • użytkowanie tylko w ciągu dnia (do jazdy nocnej polecane są soczewki całkiem przezroczyste z kategorią 0)

Okulary rowerowe fotochromowe - podsumowanie.

Na koniec podsumujmy na co zwrócić uwagę wybierając okulary fotochromowe do jazdy na rowerze.

  • sprawdźmy, czy przydadzą nam się bardziej okulary poliwęglanowe z szerszym zakresem przyciemnienia i grubszymi soczewkami 1-3 (jeździmy dużo rowerem w ciągu całego roku, lubimy bardzo szybką jazdę w trudnych warunkach - np. w górzystym lesie), czy też wystarczą nam okulary z cieńszymi soczewkami polaryzacyjnymi i mniejszym zakresem przyciemnienia 2-3 (bo jeździmy głównie latem albo mamy bardzo wrażliwe oczy na promienie słoneczne)
  • zastanówmy się, czy wolimy okulary bez pełnego obramowania, czy też chcemy, aby szkła były całkowicie schowane w ramce
  • zobaczmy wymiary okularów: jaka jest szerokość ramki, i jaką wielkość mają soczewki (okulary nie mogą być za wąskie, nie mogą nas uciskać, ale też nie powinny być za luźne i za bardzo przysłaniać nam twarzy)
  • pomyślmy, czy potrzebujemy np. regulowanych nosków lub zauszników i czy są nam potrzebne dodatkowe wloty wentylacyjne
  • popatrzmy na sam wygląd okularów - czy po prostu nam się podobają - kwestia gustu jest również bardzo istotna :)

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium